Skip to content
KTN_HEader_NL

Talent Knows No Border  

Het project van Manpower België illustreert een van de trends die worden belicht in de ManpowerGroup-studie ‘The New Human Age’ die op het World Economic Forum in Davos werd voorgesteld. Trend 13 “Talent kent geen grenzen” verklaart dat “iedereen lokaal wil inhuren, maar de realiteit is mondiaal geworden”.  Dit geldt met name in de EU, waar bedrijven kunnen profiteren van het vrije verkeer van werknemers, overeenkomstig artikel 45 van het Verdrag betreffende de werking van de EU, een mogelijkheid die door onze bedrijven nog te weinig wordt benut.

Talent van andere nationaliteiten en culturen aanwerven en activeren

Er zijn veel onbenutte en verborgen talentpools op de Belgische arbeidsmarkt. Deze hebben het potentieel om het tekort aan talent op te vangen. Het project Manpower Cross Border Connection , dat in West-Vlaanderen van start ging toen het vrije verkeer van werknemers uit Oost-Europese landen werd ingevoerd, wil geschoolde werknemers uit Oost-Europese landen aantrekken of Oost-Europeanen die in België wonen activeren, of ze nu Pools, Roemeens of Ests zijn.  Door het contact met de verschillende gemeenschappen heeft het team van Cross Border Connection in de loop der jaren een grote pool van talent opgebouwd in een aantal technische operationele vaardigheden om aan de behoeften van de bedrijven te voldoen.

Het Manpower team bestaat uit consultants uit Polen, waardoor we een gepersonaliseerde dienst kunnen aanbieden die, naast de sourcing en selectie aspecten, ook administratieve en human resources bijstand omvat.  Alles wordt in het werk gesteld om de integratie van de kandidaten op de arbeidsmarkt en in de bedrijven waar ze werken te vergemakkelijken, te beginnen met communicatie in hun taal bij de sourcing via sociale netwerken of in hun gemeenschap, coaching bij de indiensttreding of bijkomende diensten om hen te helpen bij de dagelijkse administratieve procedures. Tegelijk helpt Manpower zijn klanten om een divers en inclusief personeelsbestand op te bouwen. Momenteel werken er meer dan 250 FTE’s uit Oost-Europese landen voor 189 klanten uit een brede waaier van sectoren (food industry, beton, metaal, horeca, enz.).

Katoen Natie project

Omdat het moeilijk was profielen te vinden op de Belgische markt, zette Manpower in samenwerking met Manpower Portugal in recordtijd een internationale rekruterings- en mobiliteitsoplossing op. Manpower liet zich daarbij inspireren door een andere trend (Trend 3) die in het rapport The New Human Age naar voren komt, namelijk dat diploma’s niet langer de enige filter zijn bij de selectie van kandidaten, maar dat werkgevers vooral moeten focussen op het potentieel, de motivatie en de soft skills van kandidaten.

 

KATOEN-NATIE-PROCESS

Technologie is ook een waardevolle ondersteuning geweest tijdens het aanwervingsproces, zoals de tool PitchYou, een digitale aanwervingstool via WhatsApp, die de communicatie met kandidaten vergemakkelijkt en automatische en kwalitatieve vertalingen in de taal van de kandidaat biedt.

Net als bij het CBC-project maakt de menselijke dimensie integraal deel uit van de Manpower-kandidatenervaring, met veel aandacht voor details. Manpower beheerde de mobiliteit van de kandidaten van A tot Z: vliegreis, onthaal op de luchthaven, accommodatie en gepersonaliseerde service om de integratie te vergemakkelijken, inclusief een gezellige stadswandeling door Antwerpen!  168 kandidaten namen deel aan de selectieprocedure en een twintigtal kon in België aan de slag.

Neem contact op voor meer informatie